2017.07.01 Nógrádszakál/ Páris patak – avagy a palóc grand canyon

Mondhatjuk, hogy az idei év talán leg izgalmasabb és legkalandosabb túráján vagyunk túl. A Grand Canyon névhez méltóan telt ez a szombatunk. Délelőtt az indulásunkat követően még reménykedtünk, hogy megússzuk szárazon, hiszen néha még az ég kékje is látszott, de hamar elillantak illúzióink. Nógrádszakált elhagyva bevetettük magunkat a Betrece völgybe ahol a Betrece patak kanyargott lábunk alatt. Ahogy a völgyben sétáltunk, elkezdett szemerkélni, majd ránk szakadt az ég. Igazán szép, nagy szemű esőt kaptunk, abból is a jó sűrű fajtát. Ebben a masszív esőben gyalogoltunk legalább egy órán keresztül. Mielőtt kiértünk újra a jelölt útra (ami a környéken elég trehány módon van felfestve) egyik tisztáson egy egész vaddisznó családot láttunk malacokkal együtt beszaladni az egyik vadcsapásra. Ahogy felértünk a Csörgő-bércre lassan elállt az eső, és a feláztatott talajon sártengerré változott az út. Ekkorra már mindenki cipőjében egy kellemes, langyos, lábáztató lavór érzete alakult ki. A víz és a pedikűr áztató mellé pedig több kilónyi sár-réteget is kaptunk, ami alulról rakódott a cipőinkre. Déli pihenőnket az eső miatt állva töltöttük el azelőtt, hogy rátértünk volna a Paris-patak szurdokvölgyére. Ekkor már – mintegy kárpótlásul – kisütött a nap, kellemes meleg szárítgatta ruháinkat és hajunkat. Rátértünk a Z+ jelzésre és rögtön le is tértünk róla. Az ösvény végén elkezdtünk leereszkedni a Páris szurdokában. Fentről ereszkedtünk lefelé, ezért a kezdetben kis partoldalak egyre magasabb és meredekebb mélyedéssé váltak. A patakvölgy látványa és élővilága lenyűgöző volt. A bedőlt holtfák, az ott megtelepedett sok moha, a sziklás falak, a rengeteg páfrány és harasztok újra és újra bámészkodásra, megállásra késztettek. Kissé lentebb egyre nagyobb szintkülönbségeken kellett lemásznunk köveken, faágakon a korábbi folyó mentén, egészen addig, amíg megérkeztünk egy kb. 15m mély “szakadékhoz”, amelyen már nem tudtunk tovább lefelé menni. A függőleges és alatta kivájt, üreges törés arra kényszerítette csapatunkat, hogy visszaforduljunk. Mivel nem akartunk ismét a szurdok legelejére visszamászni, kellett egy kevésbé meredek és viszonylag jól mászható partoldalt keresni, amin felkapaszkodhatunk, hogy a szakadékot megkerülve lejussunk a Páris patak tanösvényére. Nem is lett volna ezzel semmi gond, ha nem pár órája maradt volna abba az a masszív eső, ami eláztatta rajtunk kívül az erdőt is… Miután kinéztük a viszonylag tűrhetően mászható oldalt, mindenki elkezdett térden, négykézláb, gyökerekbe kapaszkodva fel csúszni-mászni, éppen ahogy sikerült. Minél hátrébb jött valaki a kitaposott “ösvényünkön”, annál jobban csúszott már neki a talaj. Az ügyesebbek nem lettek teljesen sárosak (csak kicsit). Aki felért a perem szélére segítette felcsúszkálni a többieket. Mikor már páran fent voltunk, egy fát befordítva, és abba kapaszkodva próbáltak a még mászók feljutni. Miután mindenki felért az izzasztó és dagonyázós terepen, ismét rátértünk a Z+ -ra és vitt minket lefelé. Hamarosan eljutottunk megint egy olyan ponthoz, ahol az út elég meredeken folytatódott lefelé. Megint gatyafék, guggolás, mászás, gyökerekbe kapaszkodás és “máris” lent voltunk. Elértük azt az elágazást, ahol a tanösvényen visszafelé fel tudtunk menni ahhoz a töréshez, ahol nem tudtunk korábban lemászni. A látvány itt is fantasztikus volt, a 15m-es sziklafalnál a kövek közül csorgott a csapadékvíz, így kicsit meg tudtunk mosakodni. Mivel a nap azóta is sütött, meg is száradtunk, illetve a sáros ruhánk is kezdett leperegni. Ezt követően már békésebb út vezetett le a pihenőig, ahol a tűzgyújtási tilalom miatt most tűz nélküli pikniket tartottunk. Étkezés után a Varacskos Disznó Örs visszasétált az Ipoly partján, a szlovák határ mentén, a műúton a faluba.

Köszönjük, hogy velünk tartottatok!